Yoga Nidra

Yoga Nidra

Yoga Nidra: ‘slapend’ je yogales door

De een heeft minimaal acht uur nodig en een ander kan met zes uur toe. Feit is dat geen mens er zonder kan: slaap. Kun jij wel wat meer energie gebruiken? Probeer dan eens of Yoga Nidra, oftewel ‘slaapyoga’, wat voor je is. Je kunt het iedere eerste maandag van de maand proberen.

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’. Yoga Nidra is rond 1950 ontdekt door de Indiase Swami Satyananda. Hij merkte dat er een stadium is tussen waken en slapen. In deze staat vloeit de spanning weg uit je lichaam en hoofd.

Bekende effecten zijn:

  • verbetering van het concentratievermogen;
  • meer creativiteit;
  • grotere weerbaarheid;
  • meer balans.

Ook kan het ervoor zorgen dat slaapstoornissen verminderen. Het lichaam leert anders om te gaan met slaap waardoor in- en doorslapen beter gaan.

Via een geleide meditatie doorloop je verschillende ontspanningsfases

Bij Yoga Nidra doe je geen zittende of staande houdingen zoals bij andere yogavormen. Je ligt gewoon stil in de ontspanningshouding (de Savasana) met een deken over je heen. Een geleide meditatie neemt je door verschillende fases van de oefeningen en visualisaties heen. Het lijkt alsof je slaapt, maar je bewustzijn werkt nu op een dieper niveau. Sterker nog, je bent bijna alerter dan wanneer je wakker bent.

Je lichaam en geest gaan in de ruststand, hierdoor kun je onbewuste spanningen verwerken. Een uur Yoga Nidra kan voelen als 4 uur slaap. Uiteraard is het geen complete vervanging voor slaap: een goede nachtrust heb je altijd nodig. Slaapyoga is een soort powernap waarbij je wakker blijft.

Yoga Nidra helpt om:

  • bij te tanken;
  • beter te kunnen slapen;
  • overdag beter te kunnen resetten;
  • meer balans te brengen tussen lichaam en geest.

De Yoga Nidra les is elke eerste maandag van de maand van 20.30-21.30 uur. Het zijn losse lessen. Je kunt je dus per keer aanmelden. De groep bestaat uit maximaal 8 personen en de kosten per les bedragen 10,- per persoon. De opbrengst van deze lessen gaat naar een goed doel.

Praktische tips:

Draag warme kleding en trek ook lekkere dikke sokken aan. Je ligt bijna een uur stil, dus je lichaam koelt snel af. Een deken is daarom ook echt nodig.