Hatha Yoga

Hatha Yoga

Meer ontspanning en minder stress met Hatha yoga.

Stel je eens voor: minder stress en meer ontspanning. Dankzij Hatha yoga kun je dit bereiken. En je wordt er nog lenig van ook! Hatha yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama).

In het westen is Hatha yoga vooral populair om te onthaasten of stress te verminderen. Daarnaast heeft Hatha yoga een gunstig effect op het zenuwstelsel, je klieren en andere belangrijke organen. Bovendien wordt het lichaam soepeler. Het doel van yoga is in de eerste plaats: het bevorderen van jouw gezondheid en welbevinden. En naast dat je je fitter voelt, kan het je ook mentaal en emotioneel meer energie en ruimte geven.

Iedereen kan yoga doen

Veel mensen denken dat yoga iets is waar je lenig voor moet zijn. Dit is voor velen een excuus om niet aan yoga te beginnen. Maar juist dan is het van belang. Iedereen kan yoga doen. Elk lichaam is anders en dé perfecte houding bestaat niet. Het maakt niet uit hoe ver je kunt strekken en of je een bepaalde houding wel, of niet goed uit kunt voeren. Het belangrijkste is: je meer bewust te zijn van je lichaam en je ademhaling.

Met yoga krijg je meer controle over je lichaamsenergie

Yogahoudingen en de ademhaling bieden handvaten om controle over de geest en levensenergie te krijgen. Door yoga leer je je grenzen te verleggen. Je zult groeien in kracht, soepelheid, vertrouwen en concentratie. Bij regelmatige beoefening merk je dat je makkelijker met stresssituaties om kunt gaan.

Hatha & Sivananda yogalessen

Binnen de Hatha yoga zijn er verschillende stromingen. De yoga die ik geef is gebaseerd op de Sivananda methode. Dit is een klassieke variant op de Hatha yoga die is ontwikkeld door de Indiase goeroe (meester) Swami Sivananda. Zijn leerling Swami Vishnudevananda bracht de yoga, in opdracht van deze goeroe, naar het Westen.Tijdens de les wisselen inspanning en ontspanning elkaar af. Een Sivananda les bestaat doorgaans uit:

  • Een beginontspanning;
  • Ademhalingsoefeningen;
  • Voorbereidende oefeningen (o.a. de Zonnegroet);
  • 12 basis yogahoudingen;
  • Een eindontspanning (Savasana).

Hoe langer je deze vorm van yoga beoefent, hoe beter je elke houding kunt aanhouden. Er worden ook variaties op de basishoudingen geleerd. De filosofie van de Sivananda Yoga is gebaseerd op vijf principes. Je fysieke en mentale gezondheid verbetert als je deze principes volgt. Ook ervaar je meer verdieping en connectie met de spirituele aspecten van het leven.

De vijf principes van Sivananda yoga:

  • De juiste lichaamshoudingen (asana’s);
  • De juiste ademhalingsoefeningen (pranayama);
  • De juiste ontspanning (savasana);
  • Het juiste dieet (vegetarisch);
  • Positieve gedachten (vedanta) en meditatie (dhyana).

Spreekt deze vorm van yoga je aan? Kijk dan in het lesschema naar de mogelijkheden en neem contact met mij op.

Handig om te weten!

Lees nog even een paar praktische tips om optimaal te genieten van een yogales.

  • Trek makkelijke en goed ademende (katoenen) kleding aan, waarin je goed kunt bewegen.
  • Draag geen sieraden, deze zitten vaak in de weg tijdens de oefeningen.
  • Neem een deken, een trui of vest en warme sokken mee (je kunt flink afkoelen tijdens de eindontspanning). 
  • Met de Yin Yoga is het raadzaam om tijdens de hele les iets warmere kleding te dragen, omdat je langer in een houding zit of ligt. De Hatha Yoga is veel actiever en dan is warme kleding alleen nodig aan het einde van de les.
  • Yogamatjes, meditatiekussens en -bankjes zijn uiteraard voldoende aanwezig.
  • Probeer minimaal twee uren voor de les een lichte maaltijd te eten. Of eet na de les. Een volle maag kan je letterlijk in de weg zitten bij sommige oefeningen.
  • Neem een flesje water mee.  Gebruik liever geen kauwgom of snoepjes tijdens de yogales, je kunt je verslikken tijdens bepaalde houdingen.
  • Een ontspannen sfeer is belangrijk. Daarom een verzoek namens mij én je medecursisten: laat je mobiele telefoon thuis of zet hem op stil (ook geen trilfunctie!).
  • Probeer 5 minuten voor aanvang aanwezig te zijn. Het is niet prettig als iemand gehaast binnenkomt als we al zijn begonnen. Veel te vroeg komen is ook niet handig: dan zijn we nog met de afronding van de vorige les bezig.
  • Kun je er een keertje niet bij zijn? Meld je dan alsjeblieft af. In overleg kun je de les op een ander moment inhalen. Dat lukt niet altijd, maar het helpt als iedereen zich tijdig afmeldt. Dan zijn er voldoende inhaalplekken.
  • Voor je eigen welzijn ben je verplicht om lichamelijke en psychische klachten te melden. Uiteraard ga ik hier vertrouwelijk mee om. Twijfel je over bepaalde houdingen en of oefeningen? Vraag dan je huisarts of specialist.